تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/12/21 - 08:10
کد خبر: 498851

نگاهی بر تلاش‌‌ رسانه‌های خارجی برای اجماع سازی امنیتی علیه ایران؛

شکست پروژه رسانه‌ای امنیتی سازی/ ناکامی اروپا و واشنگتن در اجماع سازی علیه ایران

شکست پروژه رسانه‌ای امنیتی سازی/ ناکامی اروپا و واشنگتن در اجماع سازی علیه ایران

سه کشور اروپایی به همراه آمریکا در سال های اخیر تاش داشته اند تا با استفاده ابزاری از آژانس بین المللی انرژی اتمی از این نهاد فنی به عنوان دستاویزی برای اجماع سازی علیه کشورمان استفاده کنند. با این حال شواهد و قرائن نشان می دهند که قدرت های جهانی دنیا با این اقدام سیاسی و خصمانه آنها علیه ایران همراهی نکرده و نمی کنند.

به گزارش گزارش گروه بین‌الملل «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جنگ نرم یکی از پرکاربردترین روش‌های معاصر برای تکمیل پروژه تهاجم علیه یک کشور محسوب می‌شود، در سال‌های اخیر برخی از رسانه‌ها آنور آبی تلاش بی وقفه‌ای در جهت برسازی چهره‌ای امنیتی در امتداد سیاست‌های ضد ایرانی داشته‌اند از همین رو در این گزارش قصد داریم تا نگاهی بر بخشی از جنگ رسانه‌ای داشته باشیم. 

 سه کشور اروپایی به همراه آمریکا در سال های اخیر تاش داشته اند، با استفاده ابزاری از آژانس بین المللی انرژی اتمی از این نهاد فنی به عنوان دستاویزی برای اجماع سازی علیه کشورمان استفاده کنند. سال هاست که نشست های فصلی شورای حکام عرصه ارائه گزارش های جهت دار از پیشرفت های هسته ای ایران، بیانیه خوانی های بی حاصل و محل پروپا گاندای سیاسی علیه کشورمان شده است؛ با این تفاوت که در یک سال گذشته با مشی فعالانه دستگاه دیپلماسی و سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران، ترمز صدور قطعنامه های ضد ایرانی توسط شورای حکام کشیده شده و تنها ادعاهای غیرحرفه ای و سیاسی محوریت یافته است.

نشست فصلی شورای حکام که ۱۴ تا ۱۸ اسفند در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین آغاز شده بود پایان یافت؛ با اینحال بازی تکراری کشورهای غربی و عملکرد جانب دارانه مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به همراه سه کشور اروپایی و آمریکا پایانی ندارد.

رافائل گروسی به اتهام زنی در خصوص همکاری ایران و آژانس پرداخت و کشورهای اروپایی و آمریکا در بیانیه هایی جدا گانه مواضع سیاسی خود را اعلام کردند. ابراز نگرانی از برنامه هسته ای صلح آمیز و شفاف ایران در شرایطی که رژیم صهیونیستی در ماه های اخیر بارها مردم غزه را به استفاده از ساح مرگبار اتمی تهدید کرده بیشتر شبیه یک طنز تلخ برای جهانیان است.  تاسف بار آنکه آژانس در کنار آمریکا و اروپا در این خصوص سکوت اختیار کرده و به وظیفه قطعی خود عمل نکرده است.

ناکام در اجماع سازی

سه کشور اروپایی به همراه آمریکا در سال های اخیر تاش داشته اند تا با استفاده ابزاری از آژانس بین المللی انرژی اتمی از این نهاد فنی به عنوان دستاویزی برای اجماع سازی علیه کشورمان استفاده کنند. با این حال شواهد و قرائن نشان می دهند که قدرت های جهانی دنیا با این اقدام سیاسی و خصمانه آنها علیه ایران همراهی نکرده و نمی کنند.

آبان ماه ۱۴۰۱ شورای حکام با صدور قطعنامه ای علیه ایران تلاش کرد به صورت افراطی از این نهاد فنی استفاده سیاسی کند. این قطعنامه گرچه به تصویب رسید اما دو رخداد مهم باعث شد تا آب سردی بر پروژه ضدایرانی اجماع سازی ریخته شود. یکم؛ مخالف چین و روسیه با این قطعنامه نشان داد پرونده سازی برای برنامه هسته ای ایران نه به دلیل نگرانی های ادعایی غرب بلکه تنها یک سناریوی سیاسی است که کشورهای مختلف جهان با آن همراهی نمی کنند.

دوم؛ واکنش قاطعانه جمهوری اسلامی ایران به این قطعنامه باعث شد تا آژانس و کشورهای غربی ضمن عقب نشینی، از استمرار صدور قطعنامه علیه کشورمان صرف نظر کرده و تا به امروز جرات تکرار چنین خطایی را نداشته باشند.

در پاسخ به این اقدام ضدایرانی بود که کشورمان رسما اعام کرد غنی سازی ۶۰ درصد را برای اولین بار در سایت راهبردی فردو آغاز کرده است. تعویض ماشین های سانتریفیوژ نسل اول با ماشین های پیشرفته، آغاز تجهیز سالنی
جدید و اقدامات فنی و مهم دیگر از جمله واکنش هایی بود که نگرانی طرف غربی از تبعات تصمیم خود را بوجود آورد و آنها را به تجدیدنظر در مسیر پیش رو مجاب کرد. این سرنوشت یک برنامه ریزی اشتباه با توهم ایجاد اجماع سازی علیه کشورمان بود.

سکوت پس از هیاهوی توخالی رسانه ای

از سوی دیگر؛ آژانس هر بار تلاش داشته است تا با منتشر کردن ناقص برخی گزارش ها و انتقال آن به رسانه ها به فضاسازی روانی علیه ایران دست بزند. اتهاماتی نظیر کشف ذرات ناشی از غنی سازی ۸۴ درصدی در ایران یا عدم
دسترسی به سایت های ادعایی در این چهارچوب انجام شده است. قابل تامل آنکه آژانس بین المللی انرژی اتمی که موضوعات اتهامی خود را با هیاهوی بالایی رسانه ای مفتوح می کند در زمان حل و فصل آنها سکوت اختیار کرده و به راحتی از کنار آن گذشته است.

به عنوان نمونه بسته شدن اتهام غنی سازی بالای شصت درصد یا مختومه شدن پرونده سایت ادعایی موسوم به آباده که در نتیجه مذاکرات فنی و حسن نیت ایران به سرانجام رسید از سو رسانه های جریان اصلی غرب و آژانس با
سیاست سکوت همراه بود.

شکست بی بی سی در راهبری یک بازی سیاسی

مصاحبه اخیر بی بی سی فارسی با میخائیل اولیانوف، نماینده ارشد روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی در حاشیه نشست فصلی شورای حکام که با تحریف آشکار این رسانه منتشر شد را می توان در چهارچوب پروژه فشار رسانه ای و تلاش برای نشان دادن سرآب اجماع سازی دید؛ با این حال پاسخ های نماینده روسیه بیش از پیش این شکست را عیان کرد.

این رسانه فارسی زبان تلاش کرد تا از زبان نماینده روسیه ایران را مقصر وضعیت کنونی برجام و مذاکرات معرفی کند اما اولیانوف بر این نکته اصرار کرد که مقصر اصلی، همکاران غربی وی هستند. وی گفت: وقتی که همکاران غربی من در نشست های شورای حکام آژانس، گله و شکایت از ایران را آغاز می کنند که ایران از تعهداتش تخطی کرده است و بعضی محدودیت های برجام را زیر پا گذاشته، معمولا به آنها می گویم که این تقصیر شماست.

کلید عادی کردن شرایط در دست خود شماست: کافی است برگردید به میز مذاکره و توافقی را که روی میز است، نهایی کنید و بعد خواهید دید که طی چند ماه به جای غنی سازی ۶۰ درصدی ایران به غنی سازی زیر سه ممیز شصت و هفت درصد باز خواهد گذشت.

همین در مورد سانتریفیوژها هم صدق می کند. همه چیز می تواند از طریق دیپلماسی به حالت عادی بازگردد. اما متاسفانه کشورهای غربی مذاکرات را متوقف کرده اند و این اشتباه استراتژیک آن هاست. نماینده ارشد روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین در پاسخ به تلاش مصاحبه کننده برای وانمود کردن این ادعا که غنی سازی ۶۰ درصد ایران مصارف غیرنظامی ندارد بر استفاده از این اورانیوم برای تهیه بعضی ایزوتوپ های پزشکی تا کید
کرد و روایت غالب غربی ها در اتهام زنی به ایران را به چالش کشید.

با وجود این مواضع مشخص روسیه، رسانه انگلیسی بی بی سی تیتر تحریف شده اولیانوف: روسیه نگران روند برنامه هسته ای ایران است را برای مصاحبه خود انتخاب کرد. البته ساعاتی بعد و با رسوایی رقم خورده و اعتراضات فراوان به این رفتار غیرحرفه ای، بی بی سی بی سر و صدا تیتر گزارش خود را اینگونه تغییر داد: از نگرانی درباره روند مذاکرات برنامه هسته ای تا موشک های ارزان ایران؛ پاسخ های نماینده روسیه در آژانس به بی بی سی فارسی! به هر رو، باید به این نکته توجه داشت که کشورهای ناراضی از وضعیت فعلی تنها باید آمریکا و سه کشور اروپایی را سرزنش کنند.

چرا که این ایران بود که در پرتو توافق برجام محدودیت های استثنایی و نظارت های تاریخی را پذیرفت و تنها پس از خروج آمریکا و اطمینان از بی عملی اروپا ترجیح داد با کنار گذاشتن تعهدات برجامی، تنها به تعهدات پادمانی خود عمل کند و تا زمان بازگشت طرف غربی به تعهداتش، از هرگونه همکاری فراپادمانی و چشم پوشی از حقوق قانونی و مشروع خود جلوگیری کند. حال رسانه های وابسته به غرب یا کشورهای غربی هر چه بگویند تاثیری در واقعیت ماجرا نخواهد داشت!

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قول عجیب شهید سیدمهدی جلادتی +فیلم
ابهام در اعزام الناز رکابی به مسابقات گزینشی المپیک
زلفی‌گل: کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد
خبر جدید وزیر صمت درباره واردات خودرو
فرآیند برنامه ریزی طرح محور در چشم انداز امید بخش آموزش و پرورش
چرا نوعثمانی‌های ترک از فلسطین حمایت می‌کنند؟
مهدی طارمی به اینتر پیوست
وعده یحیی گل محمدی به تبریزی‌ها
سلاخی مرد جوان در چاقوکشی زن و شوهری
وزارت کار: تورم و حقوق کارگران به یک اندازه افزایش یافته است
چیزهایی که باید والدین کنکوری‌ها این روزها بدانند
مذاکرات برای مبادله اسرا با حماس به بن‌بست رسید؟
حمله بلاروس به اوکراین؟
یک ایرانی از کشتی المپیک کنار گذاشته شد
سرمربی سپاهان چگونه مسلمان شد؟
سامانه بارشی جدید از غرب وارد ایران می‌شود
موتور ایرانی برای خودروی ایرانی
اتوبوس گشت ارشاد در دانشگاه صنعتی شریف! +عکس
ژوزه مورایس مسلمان شد +فیلم
چرا دانشجویان آمریکایی خشمگین هستند؟ +فیلم
تعطیلی شنبه یا پنج‌شنبه؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top